دانلود رایگان نرم افزار جی 5

بررسی نظرات و دیدگاهها در مورد جعبه جی 5

دانلود رایگان نرم افزار جی 5

بررسی نظرات و دیدگاهها در مورد جعبه جی 5

یعنی در امریکا از این روش برای یادگیری استفاده می شود؟

فکرافزار جی5 وسیله کمک آموزشی تقویت حافظه است که پنج سال پیش برای اولین بار توسط آقای مهدی مالکی نژاد در ایران مطرح شده در زیر گزارشی از این وسیله را می خوانید.

 

آقای مالکی، بسیاری از افراد، فکرافزار جی5 را احتمالاً می شناسند ولی شاید بعضی با آن آشنا نباشند اگر ممکن است بطور خلاصه راجع آن توضیح بفرمائید؟

فرزانه ای که از بازنشستگان آموزش و پرورش است در حال گفتگو بودیم که ایشان در مورد سفر اخیر دامادشان که یکی از اساتید برجسته زبان در داخل و خارج از کشور می باشند،‌اشاره کردند و در بین صحبتهایشان موضوع جی5 را مطرح کردند و گفتند که ایشان یک نمونه از آنرا از آمریکا به ایران آوردند تا بین دانشجویانشان ترویج کنند...

یعنی در امریکا از این روش برای یادگیری استفاده می شود؟

بله، البته آنهم با آنهمه امکانات یادگیری که آنجا وجود دارد، پس می بینید که باید خیلی موثر باشد که از چنین ابزار ساده ای اینقدر گسترده در سطح جهان استفاده می شود.خوب خلاصه مطالب را می فرمودید... بله فکرافزار جی5 وسیله کمک آموزشی بسیار ساده ای است که بر اساس منحنی فراموشی ابینگ هاووس طراحی شده است و اساس آن فیش نویسی است به عبارت دیگر شما مطالبی را که می خواهید وارد حافظه درازمدت کنید،‌داخل فیش هایی به اندازه 5 * 10 می نویسید که یک طرف سؤال و طرف دیگر جواب است و آنرا داخل جعبه جی5 که از 5 خانه تشکیل شده است قرار می دهید و بعد شروع به (تکرار) می کنید البته با یکسری قوانین و قواعدی که در نوار کاست راهنما و کتابچه راهنما آمده است.

آقای مالکی بالاخره فکرافزار جی5 یک روش یادگیری است یا یک وسیله؟

حقیقتش را بخواهید یک (روش _ وسیله) است یعنی یک روش برای تقویت حافظه است ولی با این تفاوت که این روش نیاز به یک وسیله هم داشته است (همان جعبه جی5 و کیف جی5) که برای آن طراحی شده است.

فرق اساسی آن با دیگر روشهای تقویت حافظه چیست؟

ببینید اکثر کلاسهای توقیت حافظه به مرور زمان با عدم استقبال مواجه شده اند آیا واقعاً علت آن بود که این کلاسها از اصول علمی استفاده نمی کردند؟ البته می دانیم که اینطور نیست ولی چرا ناکام ماندند؟ علت آن یک نکته ظریف روانشناسی است و آن اینکه انسان برای ترک عادت نیازمند مواظبت فراوانی است وقتی شما 10 یا 15 سال به شیوه غلط مطالب را یاد گرفته اید و یکباره می خواهید ترک عادت کنید، آن چند روزی که در کلاس به شما انرژی و شوق میدهند خوب اصول را پیگیری می کنید ولی بعد از اتمام کلاس ها دوباره کم کم به عادتهای قدیم خود باز می گردید و بعد نتیجه می گیرید که کلاسهای تقویت حافظه بدرد نمی خورد.

یعنی می فرمائید فکرافزار جی5 به عنوان یک روش تقویت حافظه راه حلی برای این مشکل یعنی ترک عادت دارد؟

البته، چون با جی5 یادگیری به بازی تبدیل می شود، شما احساس یک کار یکنواخت و کسل کننده را نخواهید داشت، به همین خاطر وقتی شروع به استفاده از آن می کنید یک مرتبه متوجه می شوید که خود بخود و اتوماتیک وار و با تمایل قلبی می خواهید کار را ادامه دهید به طوریکه بعد از چند وقت احساس میکنید عادت بد مطالعه کردن قبلی به کلی از میان رفته است.به عبارت دیگر شما در قالب بازی ترک عادت کرده اید.

در مورد حافظه دراز مدت و کوتاه مدت و ارتباط آن با جی _ 5 توضیح نمی دهید؟

ببینید!‌وقتی شما چیزی را 100% یاد می گیرید تنها 20% آن وارد حافظه درازمدت شما می شود و 80% آن در حافظه کوتاه مدت شما می باشد، حال اگر آن مطلب _ مثلاً‌یک لغت _ اگر تکرار نشود مسلماً وارد حافظه دراز مدت شما نخواهد شد پس شما باید (تکرار) کنید ولی تکرارهایی که ما انجام می دهیم سه اشکال عمده دارد:یکی کسالت آور بودن تکرار است و دیگری درهم و برهم بودن و سوم وقت گیر بودن آن است. در یککلام فکرافزار جی5 وسیله سازماندهی تکرارهای شماست و همزمان این سه اشکال بزرگ را برطرف می کند. یعنی زمان تکرارهای شما بر اساس منحنی فراموشی تنظیم می شود ولی حتی خود شما هم متوجه نمی شوید یعنی اینکار در قالب بازی انجام می شود و از طرف ی از وقتهای مرده خودتان استفاده می کنید.

گفتید وقتهای مرده، لطفاً‌منظورتان را واضحتر توضیح دهید؟

بله ما در ایران بخواهیم و نخواهیم و هرقدر هم که منظم باشیم باز دائماً‌ دچار ضایعات وقت می شویم مثلاً‌ با کسی قرار داریم، دیر می آید و یا اینکه استاد دیر سر کلاس حاضر می شود و یا در یک ترافیک گیر می کنیم و امثال آن،‌فکرافزار جی5 به ما کمک می کند تا از این وقتهای مرده استفاده کنیم. ما کسی را در تهران سراغ داریم که روزانه 2 تا 4 ساعت از وقتش را به همین صورت نجات می دهد.

امکان دارد در مورد ایشان بیشتر توضیح دهید؟

این آقا یکی از استفاده کنندگان مشتاق جی5 هستند. با استفاده از کیف جی5 در زمان رفت و برگشت به محل کار این صرفه جویی را انجام می دهند. در حالت عادی در یک فکرافزار جی5 یک عده کیف جی5 وجود دارد ولی ایشان عملاً‌ چهار عدد کیف جداگانه تهیه کرده اند که همیشه در جیبشان می باشد.

آقای مالکی من فکر می کنم مشکل مطالعه و مرور را مثلاً بشود با داشتن یک کتاب جیبی هم حل کرد، آیا تفاوتی با کیف جی5 دارد؟

البته،‌شما وقتی یک کتاب را مرور می کنید،‌تمرکز حواسی که لازم دارید تا یک پاراگراف یا یک صفحه را بخوانید،‌ممکن است یک ربع ساعت و حتی نیم ساعت طول بکشد،‌چنین تمرکز حواسی در اتوبوسی که در حال حرکت است و دائماً‌ تکان می خورد و انواع سر و صدا و عوامل منحرف کننده تمرکز حواس وجود دارد تقریبا‌ً غیرممکن است. حسابش را بکنید تازه شما خسته و کوفته از محل کارتان یا کلاس درس به خانه برمی گردید .

آیا واقعاً‌ چنین تمرکزی امکان دارد؟ خوب جی5 چه طور این کار را می کند که موفق است؟

ببینید، فیشهای جی5 که شما قبلاً‌آنها را نوشته اید، تمرکز حواسی برابر چند ثانیه و نهایتاً‌چند دقیقه لازم دارد. بنابراین در هر شرایطی شما قادر به جلب آن هستید حتی اگر خسته باشید! و یا سر و صدا و عوامل منحرف کننده حواس وجود داشته باشد و جالبتر اینکه چون احساس بازی می کنید فرصتی است تا خستگی تان را با آن برطرف کنید یعنی به خود احساس مفرحی بدهید!

من در صحبتهای قبلی شما مطلبی راجع به (عمق وقت) شنیدم می شود بیشتر توضیح دهید؟ البته، جی5 نه تنها وقتهای مرده را نجات می دهد بلکه (عمق وقت) ما را نیز افزایش می دهد حتماً‌می پرسید چطور؟

روزی خانمی پیش ما آمد و گفت آقای مالکی! تمام فیشهای من بوی غذا گرفته اند! گفتم مگر با آنها چکار کرده اید؟ پاسخ داد: چون من در روز یکی دو ساعتی را در آشپزخانه مشغول آشپزی هستم. و در این مدت هر لحظه که فرصتی پیدا می کنم فیشی درمی آورم و مرور می کنم به این صورت دیگر حالا واقعاً احساس نمی کنم وقتم برای یک کار ساده مثل آشپزی در حال تلف شدن است چون همزمان برای یادگیری که مهمترین هدف زندگی است گامی برمیدارم.به نظر می آید از این موارد زیاد داریم...بله شما وقتی مشغول تماشای فیلم مورد نظرتان هستید یا تلویزیون تماشا می کنید هم می توانید فیشهایتان را مرور کنید و در همان حال فیلم ببینید چون تمرکز حواس چند ثانیه ای مزاحمتی برای دیدن صحنه های فیلم مورد علاقه شما ایجاد نخواهد کرد و در چنین شرایطی به هیچ وجه نمی شود یک صفحه کتاب را مرور کرد.

خوب منظور از عمق وقت چیست؟

یعنی اینکه شما عملاً دارید از وقت گرانبهای خود استفاده می کنید، یکی برای کار یا تفریح و دیگر برای یادگیری که مهمترین هدف بشر است! با این حساب شما ساعتها به عمر خود می افزایید!‌به عبارتی دیگر زمان را نمی شود ذخیره کرد. مثلاً ‌جوانی را ذخیره کنیم بلکه فقط می توان از آن خوب و بهینه استفاده کرد با جی5 شما می توانید اینکار را بکنید.

آقای مالکی یک خاطره جالب برایمان تعریف می کند؟

چه عرض کنم، اجازه بدهید یک موضوعی را برایتان بگویم که برمی گردد به حدود 4 سال پیش که تازه تبلیغ جی5 را شروع کرده بودیم،‌ قضیه از این قرار بود که فکرافزار جی5 را اوایل تحت عنوان (وسیله تقویت حافظه) تبلیغ می کردیم،‌روزی دختر خانم دانش آموزی که نزدیک امتحاناتش بوده است به پدرش فشار می آورد که به هر زحمتی هست به کرج بیاید و این وسیله جادویی را بخرد علت آن هم این بود که در آن زمان در تهران نمایندگی نداشتیم به هر حال تصور ایشان از جی5 آن بود که یک وسیله ایست که بر روی سر می گذارند و باعث تقویت حافظه می شود و البته همه اهل خانه هم علاقمند بودند تا این وسیله نو ظهور و اعجازآور را ببیند!تا اینکه پدر از کرج بازمی گردد و جی5 را جلوی بچه ها می گذارد، چشمتان روز بد نبیند، وقتی آن را باز می کنند، چیزی جز مقداری فیش و یک جعبه نوار نمی بینند به قول خود این خانم یکباره مثل یخ آب شدم اول تعجب و بعد هم خنده خانواده بلند شد و از همه بدتر دختر کوچک خانواده هم جعبه را بلند کرده و بر روی سرش گذاشته بود و دور تا دور اتاق می چرخید و می گفت در حال تقویت حافظه ام هستم. البته این خانم وقتی این قضیه را تعریف می کرد خودش هم خنده اش گرفته بود.

خوب از نقش جی5 برای کنکوریها و دانش آموزان بگویید؟

تنها چیزی که می توانم بگویم آنست که عجیب تحول ایجاد می کند.

چطور؟

ببینید! در کنکور مهمترین چیز، سرعت انتقال است من از شما می پرسم شما برای بخاطر آوردن نام خودتان و یا 4=2*2 چقدر سرعت عمل دارید؟خیلی زیاد!خوب علت آن این است که این مطالب وارد حافظه دراز مدت شما شده است حالا هر فرمول، نکته درسی، نکته کنکوری و فنی با جی5 وارد حافظه درازمدت شما شده باشد باعث سرعت عمل عجیبی در تست زنی می شود.اتفاقاً من چند نفر از شاگردان درس خوان را می شناسم که معدل خوبی داشتند ولی در کنکور موفق نبودند

آیا می تواند علت معینی باشد؟

دقیقاً! چرا که وقتی شما مسئله ای را می خواهید حل کنید آنقدر سرعت عمل مهم نیست ولی در کنکور شما 20 تا 40 ثانیه فرصت دارید تا یک مسئله را حل کنید بنابراین سرعت نقش مهمی دارد.چندی پیش از آقایی که امسال در کنکور شرکت کرده بود و دوست خود را آورده بود تا او هم جی5 تهیه کند پرسیدم تو که از جی5 استفاده کردی تست زدن برایت چگونه بود؟ گفت: عالی!هر تستی را که می دیدم برایم آشنا بود، انگار دارم فیش جی5 را مرور می کنم به همین خاطر اکثراً با سرعت زیاد و اعتماد به نفس مناسب آنرا پاسخ می دادم.

اعتمادبه نفس!؟جی5 چه نقشی در اعتماد به نفس و آرامش بچه های کنکوری می تواند داشته باشد؟

یکی از بزرگترین مشکلات بچه های کنکوری اضطراب است، اضطراب زیاد می تواند تخریب کننده باشد و باعث می شود زحمات کشیده شده هم بر باد رود.

راستی اضطراب نتیجه چیست؟

در حقیقت یک نوع پیشگویی مبالغه آمیز است، مثلاً اینکه نتوانید آنچه را که خوانده اید به یاد آورید و یا اینکه هنگام کنکور روحیه خوبی نداشته باشید و یا مریض شده باشید، مسلماً در شما ایجاد عدم اعتمادبه نفس می کند...

حتماً‌ منظورتان این نیست که جی5 جلوی مریضی ما را در آینده می گیرد تا ما اعتمادبه نفس پیدا کنیم؟

کمی صبر داشته باشید برایتان بیشتر توضیح خواهم داد، ببینید! جی5 به علت اینکه مطالب را به طور اصولی وارد حافظه درازمدت شما می کند، شما در هر شرایطی حتی اگر بیمار باشید می توانید از ناتوانی هایتان استفاده کنید همان طور که در هر شرایطی می توانید 4=2*2 یا اسم خودتان را بیاورید چون در حافظه درازمدت شما جا گرفته است.

آیا یک کنکوری موفق را می توانید نام ببرید که از جی5 استفاده کرده باشد؟

البته،‌ خیلی ها استفاده کرده اند، مثلاً نفر ششم کنکور هنر چند سال پیش ولی یک مورد که از نزدیک در جریان هستم خانم روحنیا هستند که در مقطع پیش دانشگاهی درس می خواندند و از جی5 به طور فعال استفاده می کردند. وقتی کارنامه ی ایشان را بررسی کردیم دیدیم کلیه درسهایی را که از جی5 استفاده کرده بودند تماماً  بالای 90 امتیاز آورده بودند. مثلاً‌ زبان 98%  - ادبیات 100% و دروسی که از جی5 استفاده نشده بود، پایین تر از 70% آورده بودند. البته ایشان امسال در رشته ی مورد علاقه شان (معماری _ دانشگاه شهید بهشتی) قبول شدند و یکی از مبلغان مشتاق جی5 هستند.

یک خاطره برایمان بگویید؟

چندی بعد از اولین گزارشی که به چاپ رسید مسئول روابط عمومی نقل می کرد که امروز صبح زود تلفن زنگ زد، وقتی گوشی را برداشتم خانم جوانی احوالپرسی کرد و در مورد نحوه ی خرید جی5 سؤالاتی داشت، کمی تعجب کرده بودم حالا چه شده است که صبح به این زودی تماس گرفته بود، گفت من عادت دارم مجله ی مورد علاقه ام را شبها قبل از خواب مطالعه می کنم. که به گزارشی در مورد جی5 رسیدم شروع به مطالعه کردم وقتی به پایان مطلب رسیدم کاملاً هیجان زده شده بودم فکر می کنم آنچه برای یادگیری بهتر نیاز دارم یافته ام،‌ دیگر تا صبح خوابم نبرد حالا هم از اینکه صبح به این زودی مزاحم شدم مرا ببخشید!

 

خوب حالا شما نمی خواهید این ارتباط قوی تر شود؟

البته که می خواهیم و به خوانندگان این نشریه از قیمت پایه تخفیف ویژه می دهیم، 5000 ریال تقریباً‌ 10% البته این در حد اختیارات من برای خرید از دفتر مرکزی در کرج و خریدهای پستی است و تنها مربوط به همین ماه یعنی آبان ماه می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد