دانلود رایگان نرم افزار جی 5

بررسی نظرات و دیدگاهها در مورد جعبه جی 5

دانلود رایگان نرم افزار جی 5

بررسی نظرات و دیدگاهها در مورد جعبه جی 5

فکرافزار جی5 وسیله کمک آموزشی تقویت حافظه است که اولین بار توسط

فکر افزار جی5

فکرافزار جی5 وسیله کمک آموزشی تقویت حافظه است که اولین بار توسط آقای مهدی مالکی نژاد در5 سال پیش در ایران مطرح شد و نتایج درخشان و چشم گیری که از آن تاریخ تا به حال حاصل آمده زمینه را برای مصاحبه با ایشان برای معرفی این پدیده فراهم آوردهاست. باهم می خوانیم....

موفقیت- لطفا فکرافزار جی5 را شرح دهید؟

-     اجازه بدهید قبل از اینکه از جی5 بگویم یک داستان برایتان نقل کنم که فکر می کنم برای جوانان کشورم الهام بخش باشد داستانی که مربوط به آغاز همین ماجرای جی5 است حدود 5 سال پیش بود که با روش«آقای سپاستین لایتنر» برای یادگیری مطالب آشنا شدم و جرقه ای در ذهنم زده شد و فکر کردم این همان چیزی است که می تواند یادگیری میلیونها ایرانی را متحول کند چرا که در مورد خودم چنین بود این طرح را به یکی از معلمین موفق ارائه دادم و او نیز نتایج درخشانی گرفت بعد از آن روی 20 نفر از تیزهوشان به طور آزمایشی تحقیق کردم و بعد تصمیم گرفتم که در سطح کشور به فعالیت بپردازم سفارش ساخت تعداد زیادی از آ» را دادیم و اقدام به چاپ بروشور کردیم و با مراجعه به وزارت ارشاد، تقاضای شرکت در یازدهمین نمایشگاه کتاب را کردیم و البته قول مساعد هم گرفتیم. تا اینجای کار خوب پیش می رفت ولی چند روزی مانده به بازگشایی نمایشگاه، برای تحویل گرفتن غرفه رفتیم که ناگهان با یک شوک قوی مواجه شدیم در جواب اینکه غرفه ما کجاست گفتند امسال به خاطر اضافه شدن سالن مطبوعات با کمبود جا مواجه ایم و به شما غرفه ای تعلق نمی گیرد متصدی مربوطه این جمله را با کمال خونسردی گفت ولی این برای من به منزله یک شکست بزرگ بود، چراکه سرمایه گذاری زیادی را در تولید جی5 کرده بودیم و باز پرداخت بدهیها موکول شده بود به بعد از نمایشگاه در ازای فروش جی5. این لحظه یکی از سخت ترین لحظات زندگی من بود که تا به حال تجربه کرده بودم ولی چاره ای نبود. شروع به فعالیت کردم تا بلکه مجوز جدیدی بگیرم جالب بود اگر آن روزگار مرا می دیدید با چهره ای خسته و مظطرب و یک پایم در گچ در محل نمایشگاه بین المللی کتاب به دنبال مسئوولین که بیشتر مواقع هم قابل دسترسی نبودند، می گشتم. این جریان گذشت و نمایشگاه شروع شد من کماکان به دنبال مجوز بودم. بعد از تلاش بسیار به طور اتفاقی، دوست یکی از مسئولین که استاد دانشگاهم بود و در زمینه یادگیری سابقه تدریس داشت، نزد وی بود وقتی توضیحات مرا در رابطه با فکرافزار جی5 شنید، آن را پسندید و مورد تایید قرار داد و ایشان به آن مسئول محترم پیشنهاد کرد که مساعدت لازم را با ما داشته باشد 3 یا 4 روزی از شروع نمایشگاه گذشته بود که بالاخره موافقت شد که مشترکا با یکی از ناشرین اقدام به عرضه آن نماییم ولی وقتی با آن پای گچ گرفته به دنبال برگزاری نمایشگاه افتادم دیگر چیزی به پایان نمایشگاه نمانده بود و تعداد بسیار معدودی از جعبه های جی5 به فروش رفت. پایان نمایشگاه آغاز مشکلات عظیم من بود. چند روز بعد سر رسید بدهی ها فرا رسید و من خود را در طوفانی از امواج مشکلات مادی و روحی غوطه ور می دیدم طلبکاران یکی پس از دیگری برای وصول پول خود فشار می آوردند و خودم را زیر فشار مادی و روحی زیادی در حال له شدن حس می کردم. از یک سو کنایه دوستان و آشنایان که این جعبه دیگر چیست و از یک سو طلبکاران....

 

در این دوران سخت که نزدیک به شش ماه طول کشید، هیچ گاه از اینکه دست به اینکار زدم پشیمان نشدم، اگر چه آثار رنج و ناراحتی در چهره ام نمایان بود ولی با هر رحمتی که بود و با اعتقاد به اینکه با جی5 مسیر یادگیری در ایران متحول می شود به راه خود ادامه دادم و حال خوشحالم که به عنوان یک واقعیت شناخته شده است و آثار آن را در زندگی افراد بسیاری دیده ام و از این بابت لذت عمیقی را تجربه کرده ام.

 

موفقیت- بعد از این خاطره نه چندان شیرین لطفا یک خاطره شیرین را هم برایمان تعریف کنید؟

-     البته، چندی پیش مسئول روابط عمومی موسسه سرکار خانم رضوانی برای نظرخواهی به گروههای استفاده کنندگان جی5 تلفن نی زند و از آنها در مورد اثرات جی5 سوال می کند و از جمله این افراد آقای مهندس کمال زارع بودند. از ایشان می پرسند که فکرافزار جی5 چگونه بوده است، بی اثر، خوب، یا عالی . ایشان می گویند هیچکدام و خانم رضوانی که قبل از آن با جواب مثبت افراد مواجه شده بودند علت آن را می پرسند ایشان می گویند «خیلی عالی» چون اثرات آن فراتر از عالی است و در جوابهای شما گزینه «خیلی عالی» وجود نداشت. بعد در توضیح می گویند من تخصص خود را در رشته عمران از انگلستان گرفتم در آنجا نزدیک 18-17 ساعت درس می خواندم. اگر در انگلستان فکرافزار جی5 در اختیار داشتم به جای 18-17 ساعت مطالعه روزانه 2 تا3 ساعت مطالعه کافی می بود، فکرافزار جی5 واقعا بهره وری از یادگیری را به شدت بالا می برد، به همین خاطر خانم من نیز برای یادگیری زبان از آن استفاده می کند و بسیار از آن راضی است و نه تنها ما دو نفر بلکه فرزندانمان هم که اتفاقا در مرکز پرورش استعدادهای درخشان درس می خوانند یکی پیش دانشگاهی و دومی اول نظری و سومی دوم راهنمایی است از جی5 استفاده می کنند. جال است به خانه ما بیایید و ببینید همه جا پر از فیش های جی5 است وقتی این ماجرا را خانم رضوانی برای من تعریف می کرد باور کنید لذتی که می بردم با هیچ یک از پاداشی معنوی به هر گستردگی که باشد قابل قیاس نبود حتما می دانید ما «رسالت»  موسسه پگاه – مالکی را که اصطلاحا قطب نمای جهت حرکت در موسسه است«افزایش عمق زندگی خودمان و دیگران» قرار داده ایم، با جی5 که وسیله بهره وری از حافظه است احساس می کنیم این امر تحقق یافته است.

 

موفقیت- آقای مالکی نمی خواهیم از بحث اصلی که جی5 است دور شویم ولی شخصا خیلی کنجکاو شدم تا مطالب بیشتری راجع به «رسالت» یا همان قطب نما بدانم.

-     کنجکاوی شما کاملا به جا است، چرا که هر یک از ما اگر در زندگی خود به این قطب نما مجهز شدیم هیچ گاه سرگردان نخواهیم شد، مهم نیست در کجا قرار داریم در جنگل هستیم در جاده آسفالته یا در صحرا، چون به وسیله مهمی به نام قطب نما مجهز هستیم و در هر لحظه می توانیم مسیر زندگی خود را با آن جهت یابی کنیم. کسی که «رسالت» زندگی خود را کشف کرده باشد واقعا خوشبخت است زیرا هر مانعی را هر چند دره ای عمیق و یا قله ای سترگ باشد، به خاطر جهت یابی درست به نیکی پشت سر خواهد گذاشت. من شخصا موفقیت های فعلی و آتی خود را بی گمان مدیون رسالت زندگی ام می باشم که آن را هدف موسسه هم قرار داده ام «رسالت نا افزایش عمق زندگی خودمان و دیگران است» البته راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک می کند که رسالت زندگی خود را کشف کنید.

 

موفقیت- خوب اگر موافق باشید راجع به خود فکرافزار جی5 اطلاعاتی داشته باشـیم که از چه بخـشهایی تشکیل شده و به چه کار می آید؟

-     فکر افزار جی5 وسیله بهره وری حافظه است و هدف از طراحی آن بالا بردن راندمان یادگیری است به طوری که مطالب یاد گرفته شده از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شود. مثلا یک لغت ضرب المثل و یا یک شماره تلفن و یا فرمول نه فقط برای مدت محدودی بلکه برای ماهها و سالها بعد نیز در خاطر بماند و فراموش نشود.

 

فکرافزار جی5 از این قسمتها تشکیل شده است :

1- جعبه جی5: که شامل 5 خانه است این خانه ها بر اساس منحنی فراموشی محاسبه شده است که اولین آن یک سانتیمتر و آخرین آن 12 است

2- 200 عدد فیش جی5: که در حقیقت کاغذهای به اندازه 5/5 ×5/9 سانتیمتر است مطالبی که قرار است به حافظه دراز مدت وارد شود به صورت سوال و جواب به روی دو طرف فیش نوشته می شود و در داخل اولین خانه جعبه جی5 قرار می گیرد بعد از آن با تکرارهای حساب شده و برنامه ریزی شده به خانه های بعدی نقل مکان می کند، فیشها در حقیقت لقمه هایی برای حافظه هستند، همانطور که یک وعده غذا را محال است یکباره بخوریم و حتما باید لقمه لقمه کنیم همان طور هم یک چیز یاد گرفتنی مثلا زبان خارجی را نیز باید لقمه لقمه یا به عبارتی فیش فیش کنیم تا وارد حافظه شود.

3- کیف جی5: این کیف که شش جیب دارد به این منظور طراحی شده است که شما بتوانید از ضایعات وقت خود که در زندگی شهرنشینی به ویژه در ایران کم نیست، استفاده بهینه انجام دهید. چون امکان حمل و نقل جعبه جی5 به خاطر بزرگی حجم آن نیست و نمی تواند همیشه همراه ما باشد ولی کیف را در دستمان می گیریم و منتظر «وقتهای مرده» می شویم حالا باید در یک صف طولانی بایستیم تا نوبتمان شود، غمی نیست ! چون کیف را باز کرده و شروع به مطالعه می کنید و چون هر فیش چند ثانیه تمرکز می خواهد به راحتی در هر شرایطی این تمرکز حواس کم قابل دسترسی است بر خلاف مطالعه کتاب که هر صفحه آن 15 تا 30 ثانیه تمرکز حواس لازم دارد و در نتیجه در جایی مثل داخل اتوبوس شرکت واحد با آن ازدحام و شلوغی فراهم کردن چنین تمرکز حواسی مشکل و غیر قابل دسترسی است ولی یک فیش چند ثانیه تمرکز حواس لازم دارد.

4- کاست و دفترچه راهنما: که طرز کار با جعبه جی5 را کاملا توضیح می دهد.

موفقیت- آیا فکرافزار جی5 مورد تایید مجامع علمی هم قرار گرفته است؟

-     البته پایان نامه ها و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است ولی از همه مهمتر تایید دفتر تکنولوژی آموزشی وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش می باشد که جا دارد از بذل توجه کارشناسان محترم به ویژه آقایان مهرابی و مختاری تشکر کنم.

 

 

موفقیت- آقای مالکی بعد از این توضیحات حالا علاقمندم بدانم اساس علمی فکرافزار جی5 چیست؟

-     ببینید! وقتی ما چیزی را 100% یاد می گیریم به مرور زمان بعد از چند هفته تقریبا 80% آن را فراموش می کنیم که اصطلاحا به آن حافظه کوتاه مدت گفته می شود و تنها 20% وارد حافظه بلند مدت می شود بنابراین اکثر چیزها را فراموش می کنیم .

 

 حال اگر بخواهیم مطالب وارد حافظه بلند مدت ما شود می بایستی تکرار و تمرین کنیم اما تکرارهایی که در حالت عادی انجام می دهیم سه اشکال بزرگ دارد:

1- کسالت آور و خسته کننده است بنابر این نا خودآگاه از آن فرار می کنید مثلا یک لیست لغت می نویسیم و در جیب می گذاریم ولی کمتر موفق می شویم آن را تکرار کنیم.

2- تکرارهای ما غیر علمی و در هم و برهم است. هیچ نظم خاصی بر آن حاکم نیست.

3- وقت گیر و زمان بر است با این حجم مطالعه و مطلب که در زندگی امروزی وجود دارد و با وجود مشکلات دیگر چه وقتی می ماند که انسان با تکرار مطالب یاد گرفته شده آنها را تثبیت کند.

موفقیت- خب راه حل!

-          فکرافزار جی5 راه حل هر سه این مشکلات را با هم و تحت یک سیستم ارائه می دهد .

 

موفقیت- چطور؟مثلا در مورد اینکه تکرار خسته کننده است چطور به دانش آموز یا دانشجو کمک می کند؟

-     چندی پیش یک پزشک برای تهیه فیش جی5 آمده بود به نکته جالبی اشاره می کرد و می گفت من از تکرار کردن واقعا متنفرم و از آنجا که رشته ما هم محفوظات مهمی دارد که باید حتما حضور ذهن داشته باشیم دچار مشکل بودم تا اینکه با جی5 آشنا شدم مطالبم را در فیش می نویسم و بیشتر از آنکه احساس کنم مشغول تکرار کردن آنها هستم، احساس می کنم دارم با آنها بازی می کنم. این گفته واقعا مبنای علمی دارد به عبارتی بر اساس آزمایش آقای اسکینر هر گاه بعد از عملی بلافاصله پاداش بگیرید هر چند آن پاداش کوچک باشد، انگیزه انجام آن در فرد تشدید می شود. آیا می دانید چرا شما علاقمند هستید تا «بازی» کنید حال از هر نوعش که می خواهد باشد؟ مثلا اگر یک حرکت خوب در فوتبال می کنید  بلافاصله برایتان هورا می کشند ویا اگر مشغول حل جدول هستید همین که قسمتی از آن را حل می کنید وجواب قسمت دیگری را بدست می آوریددر حقیقت پاداش می گیرید. به همین خاطر تمایل دارید که جدول حل کنید که حتی وقتی که حوصله اتان سررفته است .توصیف جالبی برای این منظور داریم چطور به ماشین قطره قطره بنزین می رسد و ماشین شتاب پیدا می کند همین طور است موتور یادگیری که اگر به موقع سوخت یعنی پاداش به آن برسد که در جی5 فیشهای برنده است، موتور یادگیری شتاب پیدا می کند .

 

موفقیت- خوب اینکه تکرار منظم تبدیل به یادگیری میشود قبول! اشکال دوم یعنی تکرارهای بدون نظم چگونه حل می شود؟

-     بهتر است با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید که یک ماشین با سرعت 100 کیلومتر در حرکت است، حالا شما بخواهید سرعت آن کماکان 100 بماند چه کار می بایستی بکنید. مسلما می بایستی گاز بدهید یعنی به سیستم انرژی تزریق کنید حال اگر در سربالایی باشید باید گاز بیشتر و در شرایط دیگر کمتر باشد و این کار را با استفاده از اطلاعات ناشی از سرعت سنجش تنظیم می کنید. این امر در مورد یادگیریتان هم کاملا صادق است. وقتی شما چیزی را 100 درصد یاد کی گیرید بر اساس منحنی فراموشی ابینگ هاوس شروع به فراموشی می کنید یعنی سرعت یادگیریتان شروع به افت می کند و باید به سیستمتان انرژی تزریق کنید. در یادگیری «تکرار» حکم گاز دادن در ماشین را دارد اما اینکه چه موقع و چه قدر گاز بدهید و یا تکرار کنید خیلی مهم است. مثلا بر اساس منحنی فراموشی ما یک قله فراموشی داریم که بین 42% و حتی 80% فراموشی در آن دوره اتفاق می افتد که همان 24 ساعت اول است بنابراین اینجا باید فورا و به مقدار کافی تکرار انجام دهیم و الا ماشین یادگیری ما در قله افت سرعت پیدا می کند.

 

موفقیت- مثال جالبی بود پس می توانیم نتیجه بگیریم که فکرافزار جی5 زمان و تعداد مناسب تعداد تکرار فیشها را تنظیم می کند و با این کار یادگیری علمی می شود.

-     البته ولی این تمام قضیه نیست در این روش از اصول روانشناسی یادگیری به نحو احسن استفاده شده به طوری که قواعد بازی با این جعبه هر یک بر اساس اصول طراحی شده است مثلا اگر شما فیشی را بلد نباشید باید آن را به خانه شماره یک باز گردانید حتی اگر تا خانه شماره 5 جلو رفته باشید این قاعده بر اساس همه یا هیچ آقای اروین گاترز امریکایی طراحی شده است طبق این اصل یا چیزی وارد حافظه بلند مدت شما می شود و یا نمی شود. مثالی که می زند این است یا مهتابی روشن است یا خاموش. یک کمی روشن وجود ندارد . یا مطلبی در حافظه بلند مدت شما رفته است یا نه، که در این صورت در حافظه کوتاه مدت شما است و باید برگردد خانه شماره یک تا با تکرار وارد حافظه بلند مدت شود .

 

موفقیت- پس علمی کردن تکرار چیزی بیشتر از تنظیم زمان و تعداد تکرارهاست

-          البته، قوانین دیگری هم هست مثل قانون نیم ثانیه کلیدی و امثال آن...

 

موفقیت- آقای مالکی اجازه بدهید بپردازیم به مشکل وقت گیر بودن تکرار با توجه ب اینکه به خصوص ما تهرانی ها واقعا با وجود ترافیک و اتلاف وقتهای دیگر در مضیقه وقت هستیم فکرافزار جی5 چطور می تواند به ما کمک کند؟

-     ببینید اینکه ما مشکل کمبود وقت داریم قابل درک است ولی واقعیت این است که اگر آنچه را یاد گرفته ایم به خاطر نسپاریم، فرق زیادی با  وقتی که یاد نگرفته بودیم نداریم. واقعا بزرگترین آفت یادگیری فراموشی است،بنابراین بههر قیمتی باید مشکل کمبودوقت را حل کنیم  .

فکرافزار جی5 دردو بعد این مشکل راحل می کند.

1 -  اینکه کمک می کند تاما بتوانیم از وقتهای مرده خود در طول شبانه روز استفاده کنیم،زندگی ما ایرانیها مملو از این اتلاف وقتها می باشد در ترافیک،اتوبوس،دیرآمدن استاد،صفهای کوچک وبزرگ،تأخیر در قرار ملاقاتها وغیره.کیف جی5 کمک موثری در این زمینه می کند.در هر فرصتی از این قبیل شما کافی است فیش هایتان را مرور کنیدوچمن تمرکز حواس نمی خواهد این کاررا می توان در هر شرایطی انجام داد.  

2 -   با جی5 می توانیم از وقت استفاده بهینه بکنید مثلا در حالی که مشغول تماشای تلویزیون هستیم وسریال مورد علاقه خود را نگاه می کنیم می توانیم از فیش های جی5 استفاده کرده وآنها رامرور کنیم چون نیاز به چند ثانیه تمرکز حواس دارد،می توانیم هم سریال را ببینیم ولذت ببریم وهم فیش یک لغت ومعنی آن رانگاه کنیم ویا یک تست ویا نکته کنکور را.یک خانم خانه داری را سراغ داریم که ایشان نقل می کرد که اکثر فیشهای مربوط به لغت رادر آشپزخانه ودر هنگام آشپزی مرور کرده  بود وبه قول خودش هر کدام از فیشها بوی یک نوع غذا را می داد!

3 -  همین که یک چیزی برای همیشه یاد می گیریمبهترین صرفه جویی در وقت است چرا که مابارهادرسهایی را که قبلا خوانده یا فراگرفته بودیم فراموش می کنیم.

موفقیت-آقای مالکی صحبتهای شما جذاب وشیرین است به خصوص مثالهایتان ولی به پایان مصاحبه نزدیک می شویم نمی خواهید یک جمع بندی داشته باشید؟

-     البته آنچه که بطور خلاصه در مورد فکرافزار جی5 می توان گفت آن است که جی5 نه تنها یادگیری شما علمی می شود بلکه لذت بخش هم می شود یعنی اگر روزی 10 ساعت مطالعه ودرس می خوانیدروزی 10 ساعت نیز احساس لذت می کنید واز طرفی می توانیم از وقت خود استفاده مطلوب بکنیم وآنچه را به کار ما می آید برای همیشه به حافظه بلند مدت بسپاریم.در پایان ازکلیه دوستان مجله موفقیت تشکر می کنم.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:00 ب.ظ

ازمطلب خوبت متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد